A lázadás feltétele a kényelem és a jólét és a biztonság. Itt kezdődhet a komolyság, mint például egy kislány sértődöttsége. Itt kezdődik az ember. Innen lehet emberi dolgokért harcolni. Bárki kínozhassa magát és éhezhessen és féljen, de csak úgy, ahogy akar. Különben kénytelen lesz hülyeségekkel foglalkozni mint: mit egyek? Hova meneküljek? Hazugság, ahol kicsinek tűnünk. Habár kellő mágikus erővel fölszerelkezve mindenhol érvényesíthetjük magunkat. De ehhez belénk kell égnie önmagunknak, kell idő kiásni az egész rendszert, az egész törvényt, hogy megszilárduljunk, és a leggyermekibb kedvvel nevessünk majd halálos sebeinken. Egyszóval hogy minden intim maradjon. Esztétikával telített, tehát reális. Aki kellően tisztán lát, annak minden megható. Ezt kéne valahogy elérni. Ez a kifejlődés, és ez a felnőtté válás. Szövögetni, építgetni, avagy kibogozni, lebontani. Ugyanaz. A teremtés-rombolás, az alkotás munkáját előbb magán kell elvégeznie az embernek, és közvetlen környezetén, szabadon és zavartalanul. Ezt manapság azonnal kiirtják a gyerekekből, így csinálva belőlük szubhumánt. Ellehetetlenítik az emberré válást. De folytatom. Ha elvégezte, és környezete nem korlátozta, onnantól lesz énje, otthona, egészséges önbecsülése és egészséges értékei. És ha jönnek a megpróbáltatások, azokkal már önmagaként száll szembe, hisz belül már magáévá tette a világot. Érteni fogja a vért, és kegyetlenebbül, nagyobb örömmel mészárol mint bárki, de a fájdalom, és a halál sem győzheti le. Övé lesz. Övé lesz minden. Ez az emberi hatalom. A végén is meglátja majd önmagát, és boldogan megy. Vagy boldogan marad… Tudniillik a lélek szintjeit aktiválni kell. Ez az esztétikai fejlődés, melyben ma sokan a művészet élvezetén és előállításán keresztül tudnak kiteljesedni. Ahogy a szerető-gyűlölő mag elkezd megtisztítani, és eredeti állapotába állítani mindent, úgy kezd mozgásba jönni és áramlani érzékelésüktől a lélek megfelelő rétege. No most ezen egyre mélyebb részek mozgásba jövetele a meghatottság. A legtöbb embert a más által már megtisztított elvont késztermék (zene) szépsége a gyerekkorára emlékezteti, mikor tetőpontjára ér, és a boldogság szinte teljes. Mivel akkor még nem volt kiirtva belőle a rendszerező, finomító, felfedező, alkotó… Egyszóval a mag, ami valóságot csinál. Másoknál azonban, akikből sehogy sem lehetett kiverni azt, hogy egyszer még emberek akarjanak lenni, nincs szükség mások alkotására, magjuk maga dolgoz fel mindent szép lassan, téve így a viszontagságos dolgokat is a megható tulajdon részévé. És akinél teljes a lélekáramlás, az felnőttként elindulhat. Lesznek céljai. Tovább alkotni, territóriumot növelni, megszabadulni azoktól, akik miatt nem élhet… És természetesen rangsora is lesz értékeinek, hisz az egészséges ösztön (mert ez az) nem arra buzdít, hogy ülj egy helyben és dögölj éhen, úgyis élvezni fogod.

Mint mondtam, énje, otthona, egészséges önbecsülése és egészséges értékei. Énje: lesz teljes gyűlölete és teljes szeretete. Lesznek dolgok, amiket tényleg szeret, és amiket tényleg nem szeret. Egyéniség lesz, karakter, olyan, mint senki más. Ha hagyják, mindenki ez lesz. Ezért kell a kényelem. A továbbköltésért. A kifinomodásért. Otthona: egy környezet, ahol mindenhonnan önmagát látja, és amely látványának mélységét felfogni nem bírja. Ez kicsit minden embernek van. Egészséges önbecsülése: tudni fogja, hogy egyedül neki van igaza, mindenki más fölött áll, ő a legkülönlegesebb, és az egyedül normális. Csak ő teljes. Egészséges értékei: minden, ami szépnek számít. Művészetek, perverziók, elvont gondolatok, dolgok megmagyarázhatatlan szeretete, annak szeretete, ahová tartozik. Különböző dolgok mélységének ismerete, emiatt hozzájuk kötődés, tőlük való meghatódás. És a széptelenség és a másfajták gyűlölete. Mert egy semmiről beszélő, semmiben élő, valóságot utoljára ötéves korában látott szubhumánt nem igazán visel el egy kifejlett ember. Csak ha már a birtokában van…

Összegezve: egyfelől azt tartsuk meg a kultúrából, ami előrevisz. Nem a növekvő ember hajtásait letörő, gyengék játszóterét védő, és abba belekényszerítő hülyeségeket. Sokkal inkább a Dosztojevszkij-féle zseniket, akik mindig is a társadalom felett álltak, és akarva-akaratlanul az emberiség ellen alkottak. Továbbá: hagyjuk a gyerekeket alakítani magukat, persze az éléshez szükséges dolgokat fontos megtanítani nekik, de maguk, és a világuk alakításán kívül ne legyen más gondjuk. Lehessenek emberek.

A mai úgynevezett felnőtteknek megküzdési stratégiák kellenek. Nehézségeik vannak, és szembe kell szállniuk a fájdalommal. Pedig erre nem lenne semmi szükség.